Hviezda newyorskej Metropolitnej opery slovenský spevák Štefan Kocán vystúpil pod rozhlasovou pyramídou.

Hviezda newyorskej Metropolitnej opery slovenský spevák Štefan Kocán vystúpil pod rozhlasovou pyramídou.

V stredu 22.mája sa vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu uskutočnil koncert venovaný 200. výročiu narodenia dvoch géniov opernej hudby - Giusseppe Verdiho a Richarda Wagnera. Bude to výnimočná udalosť, pretože na domovskom pódiu SOSR-u sa ocitnú hneď dva obrovské talenty slovenského vokálneho umenia, sopranistka Eva Šušková a basista Štefan Kocán.

Na koncerte zazneli operné árie a predohry z operných titulov G.Verdiho a R.Wagnera ako aj známy cyklus piesní pre soprán a orchester R.Wagnera Piesne na texty Matildy Wesendockovej. Diriguje Mario Košik.

Program:
Giuseppe Verdi: Sicílske nešpory, predohra
Giuseppe Verdi: ária Procida z opery Sicílske nešpory
Giuseppe Verdi: Nabucoo, predohra
Giuseppe Verdi: ária Zacariu z opery Nabucco
Giuseppe Verdi: Sila osudu, predohra
Giuseppe Verdi: ária Fiesca z opery Simone Boccanegra

Richard Wagner: Piesne na texty Matildy Wesendockovej pre soprán a orchester
Richard Wagner: Tristan a Izolda, predohra
Richard Wagner: Vstup bohov do Valhally, časť z opery Zlato Rýna
Richard Wagner: Jazda Valkýr, predohra k 3. dejstvu opery Valkýra

Účinkujú:
Štefan Kocán, bas
Eva Šušková, soprán
Mario Košik, dirigent

 

 

 

Štefan Kocán, bas

Vyštudoval operný spev na bratislavskej VŠMU (prof. Hana Štolfová-Bandová) a na viedenskom konzervatóriu v triede slávneho ruského basistu Jevgenija Nesterenka. Od sezóny 2002/2003 pôsobil štyri roky ako sólista v rakúskom Linzi, ďalšie dva vo švajčiarskom Baseli.

V súčasnosti patrí k najžiadanejším basistom svojej generácie, hosťuje na popredných európskych i zámorských scénach – v milánskej La Scale, vo viedenskej Štátnej opere, v Teatro del Liceu v Barcelone, Opera Bastille v Paríži, v mníchovskej Štátnej opere , v berlínskej Štátnej opere, v Lyric opera v Chicagu.

K ďalším operným a koncertným scénam patria Tokio, Los Angeles, Santiago de Chile, Nizza, Modena, Hannover, Praha a ďalšie.

Od sezóny 2009/2010 pravidelne vystupuje v rôznych produkciách v Metropolitnej opere v New Yorku.

Do jeho repertoáru patria popredné basové operné a koncertné party siahajúce od baroka až po súčasnosť, ako napríklad Filippo II. (“Don Carlo”), Mefisto (“Faust”), Attila (“Attila”), Vodník (“Rusalka”), Sarastro (“Čarovná flauta”), Osnim (“Únos zo Serailu”), Requiem G. Verdiho, W. A. Mozarta a A. Dvořáka, 9. symfónia L. van Beethovena a mnohé ďalšie.

Pravidelne sa venuje aj piesňovej komornej tvorbe.

V blízkom čase ho čaká účinkovanie v milánskej La Scale (Filippo II. a veľký inkvizítor – “Don Carlos”), v newyorskej MET (Sparaficule – “Rigoletto”, Gremin – “Eugen Onegin”, Končak – “Knieža Igor”), v Los Angeles (Ramfis – “Aida”) a vo Vlaamse opere v Antwerpách (Modrofúz – “Hrad kniežaťa Modrofúza”).

 

Eva Šušková, soprán

Štúdium spevu absolvovala na Cirkevnom konzervatóriu (2003) a na Vysokej škole múzických umení (2009) v Bratislave (Viktória Stracenská), kde je v súčasnosti poslucháčkou doktorandského štúdia u Petra Mikuláša. Svoj umelecký rozhľad si rozširovala na majstrovských a interpretačných kurzoch v Rakúsku, Maďarsku a v Českej republike.

Víťazka medzinárodnej speváckej súťaže „Iuventus Canti“ (2006) a nositeľka Ceny za najlepšiu interpretáciu francúzskej hudby na ISA Prag-Wien-Budapest (2007) úzko spolupracuje s viacerými slovenskými skladateľmi a zameriava sa najmä na interpretáciu tvorby svetových i slovenských skladateľov 20. storočia a súčasnosti, ktorých diela uviedla na festivaloch GAIDA (Vilnius), Pražské premiéry, BHS, Melos Étos, Konvergencie, Nová slovenská hudba (Bratislava), Pohoda (Trenčín) a ďalšie.

Umelecky participovala na premiérach šiestich pôvodných slovenských opier od J. Beneša, V. Kubičku a S. Solovica,  ktorých inscenácie reprízovala i v Rakúsku, Českej republike a Poľsku. V roku 2011 sa v Opere SND predstavila ako Verdiho Desdemona v hudobnom naštudovaní Ondreja Lenárda. Hosťovala i v inscenáciách Carmen (Mercedes), Madama Butterfly (Kate Pinkerton), The Players (Gertrúda) a v Štátnej opere v Banskej Bystrici ako Chivria v Musorgského opere Soročinský jarmok. V Prahe uviedla českú  premiéru diela Into The Little Hill od súčasného anglického skladateľa Georgea Benjamina. V role Claudine účinkovala na koncertných uvedeniach opery Mathilde de Guise od J. N. Hummela (Francúzsko, Slovensko), ktorej nahrávka vyšla v prestížnom vydavateľstve Brilliant Classics (2010). Nahrávala aj pre Dynamic, CPO, Slovenský rozhlas, Hudobný fond a Diskant. V rámci svojej dizertačnej práce zostavila a uviedla dramaturgicky raritný projekt „secret VOICE“, predstavujúci kompozície pre sólový hlas.

V ostatnom čase sa Eva Šušková intenzívne venuje najmä koncertnému a komornému spevu. Sólisticky spolupracovala s orchestrom Slovenskej filharmónie, Ostravskou filharmóniou, so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu, Slovenským komorným orchestrom Bohdana Warchala, súbormi Prague modern, Quasars ensemble, Solamente naturali, Capella Istropolitana, s chrámovým zborom Ad Una Corda a s ďalšími, s ktorými absolvovala desiatky koncertných vystúpení po celej Európe a v USA. Popri speváckej činnosti bola v rokoch 2002 – 2007 aktívnou členkou hereckého súboru alternatívneho divadla GUnaGU v Bratislave.

 

Mario Košik, dirigent

Prvý kontakt Maria Košika s rozhlasovými symfonikmi sa uskutočnil už počas jeho štúdií na Vysokej škole múzických umení, keď v roku 1993 realizoval svoju prvú nahrávku pri záskoku za vtedajšieho šéfdirigenta R. Stankovského. I svoj diplomový koncert v roku 1994 absolvoval práve s týmto telesom. V nasledujúcom roku v rámci doktorandského štúdia založil a viedol akademický symfonický orchester. V rokoch 1995 – 2000 vystúpil niekoľkokrát so Slovenskou filharmóniou na abonentných a výchovných koncertoch a nahral niekoľko noviniek so SOSR. V roku 2000 sa na základe úspešného medzinárodného konkurzu stal šéfdirigentom Karlovarského symfonického orchestra, čo mu zároveň prinieslo aj pozvania do ďalších českých symfonických orchestrov. V rokoch 2002 – 2006 naštudoval v Slovenskom národnom divadle štyri pôvodné baletné tituly. Okrem opakovaného hosťovania s našimi telesami v Japonsku (1998 – 2010) dirigoval orchestre v Poľsku (Varšava, Krakov, Štetín, Jelenia Gora), Maďarsku (Szombathey), Nemecku (Jena), Rusku (Krasnojarsk), Taliansku (Parma), Bulharsku (Sofia) a Grécku (Atény). Intenzívne spolupracoval aj s komorným orchestrom Cappella Istropolitana. Post hlavného dirigenta SOSR zastáva od roku 2007.

 

Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame