Romeo Castellucci sa v tejto sezóne výrazne venuje dielu Richarda
Wagnera. Je režisér, scénograf, výtvarník, dramatik a teoretik, patrí k
najvýznamnejším osobnostiam súčasného európskeho divadla a jeho
inscenácie sú známe po celom svete.
„Mám opernú mentalitu už od
mladosti, vždy mi bolo blízke wagnerovské poňatie divadla, kde hudba hrá
dôležitú úlohu. Inscenovať operu beriem ako privilégium,“ hovorí Castellucci, pri ktorého výklade inscenácií je
nevyhnutná znalosť jazyka divadla, estetiky, filozofie.
Jeho
inscenácie ponúkajú obrovské množstvo vizuálnych vnemov a významových
rébusov, pri ktorých sa divák nemôže cítiť v bezpečí. Ich recepcia je
náročná, občas až únavná, neraz generuje frustrujúci pocit z nemožnosti
uchopiť či pochopiť inscenáciu, tobôž ak ide o jednorazové pozretie.
Presne pred týždňom prezentovali vo Francúzskom inštitúte novú knihu, Obrazy Romea Castellucciho. „Poetiku Castellucciho inscenácií výrazne determinuje skutočnosť, že pôvodne vyštudoval scénografiu a maliarstvo. No obraz nie je pre neho len inštrumentom budovania scénického jazyka, ale aj subjektom filozofickej, estetickej a etickej reflexie,“ píše v úvode knihy teatrologička Dáša Čiripová, jedna z autoriek. Tou druhou je operná kritička Michaela Mojžišová. Na podujatí bola aj Jarmila Vitovičová a pripravila rozhovory s tými, ktorých svet Castellucciho očaril. Začíname operným režisérom Martinom Bendikom:
Reportáž z uvedenia novej knihy Obrazy Romea Castellucciho
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.