Príbeh Strakonického gajdoša z knihy Jozefa Kajetána Tyla je všeobecne známy aj vďaka rozprávkovej filmovej adaptácii z roku 1953. Gajdoš Švanda sa vyberie na skusy do sveta, aby sa napokon vrátil domov do vlasti a k dievčaťu, do ktorého sa zamiloval. Menej známe je voľné pokračovanie príbehu v opernom spracovaní skladateľa Jaromíra Weinbergera. A to i napriek tomu, že v období vzniku prekonala jeho opera Švada Dudák – Gajdoš Švanda v obľube aj Toscu, Čarovnú flautu a Bohému. Československému rodákovi tlieskali dokonca i v Metropolitnej opere v New Yorku.
Po úvodnom úspechu sa na dielo zabudlo aj kvôli druhej svetovej vojne a židovskému pôvodu skladateľa. Pred pár rokmi bola opera Gajdoš Švanda znovuobjavená a hneď niekoľko divadiel ju zaradilo do svojho repertoáru. Okrem iného aj Národní divadlo Praha, kde režisér Vladimír Morávek uviedol operu ako rodinné predstavenie. Viedenské hudobné divadlo „Theater an der Wien“ prichádza, tak ako je to v tomto divadle zvykom, s úplne iným pohľadom. Režisér Tobias Kratzer sa inšpiroval knihou Arthura Schnitzlera Snová novela a filmom Stanleyho Kubricka Eyes wide shut.
Nikoleta Gstach sa o inscenácii porozprávala zo slovenským operným spevákom Pavlom Bršlíkom, českou opernou speváčkou Ester Pavlú, nemeckou opernou speváčkou Verou Lotte - Bucker a dirigentom Petrom Popelkom, ktorý dielo hudobne naštudoval:
Opera českého skladateľa Jaromíra Weinbergera Švanda dudák
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.