Tento týždeň uzavrú Veľkonočné sviatky, a tak sa Mariana Jaremková vo svojom cykle venovala sakrálnemu umeniu a tomu, ako umenie pracuje s náboženskou tematikou.
V modernom výtvarnom umení je často hraničné, ale ako všetko v umení miera provokácie závisí od interpretácie. Každé náboženstvo má vlastný kánon, čo sa týka umeleckej interpretácie. Niekedy je tabu už len samotné zobrazenie božského. Pokračuje akademický maliar Ladislav Čarný:
Cyklus-Sakrálne umenie-Ladislav Čarný o tabu
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Náboženská tematika je súčasťou divadla už od jeho počiatkov. Obradovosť vlastná ľudovému divadlu sa neskôr preniesla aj na profesionálne javiská a za svoju si ju zobrala napr. avantgarda. Biblické témy sa v dráma a divadle vracali vo vlnách vždy v kontexte doby - inak sa k nim stavali umelci v uvoľnených 60. rokoch, inak počas normalizácie, kedy sa tieto témy stali neželané a ujal sa ich underground. Zmena prišla opäť po prelomovom roku 1989. Jednou z autorských osobností, po textoch ktorej siahajú inscenátori pravidelne, bol a zostáva Karol Horák. Mariana Jaremková sa o tejto časti jeho tvorby rozprávala s divadelnou teoretičkou Zdenkou Pašuthovou:
Cyklus-Sakrálne umenie-Zdenka Pašuthová o divadle
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Filmy Františka Vláčila Markéta Lazarová a Údolí včel patria k majstrovým vizuálne a atmosférou najpôsobivejším dielam. Nesú v sebe silné duchovné posolstvo. Odohrávajú sa v akomsi medzičasí, kedy pohanské ešte prestupuje kresťanskému a kedy sakrálne a profánne sa tu stretáva v silných ľudských príbehoch:
Cyklus-Sakrálne umenie-O filmových eposoch Františka Vláčila
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Až do 19. storočia cirkev výrazne podporovala umenie. Aj keď sa táto podpora skončila, sakrálne témy neopustili ani moderné umenie. Kristus vracajúci sa v Daliho dielach, nádherné Mattisove kostolné vitráže. Na jednej strane teda sakrálne témy v modernom umení a na starne druhej moderné umenie v chrámoch. Cirkev ako mecenáš umelcov, dokonca aj - v tej-ktorej dobe - tých najprogresívnejších. To je úvodná téma rozhovoru Mariany Jaremkovej ss kurátorkou Danielou Čarnou:
Cyklus-Sakrálne umenie-Daniela Čarná o mecenášstve umenia
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Foto/Zdroj: ilustračná/výrez z diela Sakrálna symfónia od Vasil Beca z roku 2008/Web umenia