Akadémia divadelných tvorcov pripravuje v dňoch 2. 4. – 2. 5. 2022 Prehliadku inscenácií nominovaných na Cenu Akadémie za divadelnú inscenáciu sezóny 2020/21. Na rôznych scénach v Bratislave tak budete môcť vidieť výnimočnú vzorku najzaujímavejších počinov danej sezóny v oblasti profesionálneho divadla z celého Slovenska. O Cenu Akadémie za divadelnú inscenáciu sezóny 2020/21 sa uchádza desať inscenácií. My vám postupne predstavujeme všetky nominované tituly cez rozhovory s tvorcami každý pracovný deň po 14.00 hodine.
Začneme predstavením Borodáč alebo Tri sestry, ktoré inscenovali vlani v Činohre Štátneho divadla Košice. S autorkou konceptu a úpravy a režisérkou Júliou Rázusovou sa rozprávala Hana Rodová:
Cena Akadémie divadelných tvorcov_Borodáč alebo Tri sestry
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Bábkové divadlo v Košiciach v dôsledku pandémie odkladalo premiéru rozprávkovej hry Pavla Uhera Záhada zlatého kufríka. Tá vás nepriamo zavedie do sveta vážnej hudby, ale aj nezvyčajného dobrodružstva. Autora a režiséra Pavla Uhera sa Jana Pataráková pred premiérou pýtala na to, o čom hru pre väčšie deti a ich rodičov napísal:
Cena Akadémie divadelných tvorcov_Záhada zlatého kufríka Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Medzi nominovanými sa nachádza aj inscenácia Čepiec, ktorá sa stala súčasťou 72. sezóny Divadla Jozefa Gregora Tajovského v znamení demaskovania. Krátko po premiére, ktorá bola vlani v máji, oslovila redaktorka Eva Kopecká choreografku Libušu Bachratú, ktorá sa podieľala na pohybovej príprave tvorivého tímu:
Cena Akadémie divadelných tvorcov_Čepiec Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Ďalej sa zameriame na „multimediálnu performanciu“ Svetlonos združenia Odivo. Pripomeňme si rozhovor Martina Urama s tvorcami Monikou Kováčovou a Ivanom Martinkom:
Cena Akadémie divadelných tvorcov_Svetlonos Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Titul Hriech / Jej pastorkyňa v réžii Matúša Bachynca inscenovali v Činohre SND. Hodnotiaca komisia privítala ambíciu tvorcov reflektovať storočnicu profesionálneho divadla na Slovensku odvážnym prepojením ikonického diela českého realizmu s menej známou jednoaktovkou Jozefa Gregora Tajovského. Aký bol zámer tohto spojenia sa spýtala Mariana Jaremková dramaturga Daniela Majlinga:
Cena Akadémie divadelných tvorcov_Hriech / Jej pastorkyňa Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Medzi nominovanými inscenáciami sa nachádza i Dukla, údolie smrti v podaní Dezorzovho lútkového divadla. Tento titul prináša na slovenskú divadelnú scénu dosiaľ nevídaný zážitok a prenáša diváka do čias konca druhej svetovej vojny a rozdelenej spoločnosti vďaka sugestívnej filmovej optike a videoprojekciám v štýle tzv. „live puppet cinema". Viac prezradil Tomášovi Bartoňkovi principál divadla Gejza Dezorz:
Cena Akadémie divadelných tvorcov__Dukla údolie smrti Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Hru D1 v réžii Lukáša Brutovského inscenovali v Slovenskom Komornom divadle Martin. Hodnotiaca komisia privítala, že „tvorcovia nebudujú inscenáciu primárne na základe faktov, nevytvárajú dokumentárnu drámu, z ktorej si diváci odnášajú nostalgiu spojenú s iróniou, ale ponúkajú svet, ktorý je za tým, za plánovaním, stagnovaním, sľubovaním: my, prepojení, či neprepojení, na ceste, ktorá zatiaľ niekam vedie, inokedy nie. Bez zjavného odvolávania sa na aktuálnosť však hovorí veľa aj o pandémií, izolácii a odcudzení.“ O prípravách tejto inscenácie sa rozprávala Katarína Kovačechová s umeleckým šéfom divadla, zároveň podkladu inscenácie a jej režisérom Lukášom Brutovským:
Cena Akadémie divadelných tvorcov__D1 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Koprodukčný medzinárodný projekt Swing Heil! Divadla Pôtoň a Horáckého divadla Jihlava zaostruje pozornosť na subkultúru vyznavačov jazzu a swingu, ktorá stála v období druhej svetovej vojny v opozite voči totalitnému nacistickému režimu. Redaktorka Eva Kopecká zisťovala, za akých okolností táto inscenácia vznikla. Pokračuje autor námetu, libreta a riaditeľ Divadla Pôtoň, Michal Ditte:
Cena Akadémie divadelných tvorcov__Swing Heil Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Titul Druhá smrť Jany z Arcu v réžii Martina Geišberga inscenovali v nitrianskom Novom divadle. Pozrela si ho aj redaktorka Eva Kopecká a po predstavení oslovila dramaturgičku Veroniku Gabčíkovú:
Cena Akadémie divadelných tvorcov__Druhá smrť Jany z Arcu Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Titul Milada v réžii Matúša Bachynca vznikol v spolupráci SND a KADU - Kabinet audiovizuálnych divadelných umení. V autorskej dokudráme hodnotiaca komisia ocenila základný koncept, v ktorom inscenátori použili sedem listov Milady Horákovej, napísaných pár dní pred smrťou jej najbližším. Viac zisťovala Mariana Jaremková v telefonickom rozhovore s dramaturgom Danielom Majlingom:
Cena Akadémie divadelných tvorcov__Milada Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.