Rádio Devín si vo svojom vysielaní vo štvrtok 13. februára pripomína Svetový deň rozhlasu vyhlásený organizáciou UNESCO tentoraz s podtitulom Rozhlas a klimatická zmena. Publicisticky reflektuje tvorbu umelcov, reagujúcich na výzvy spojené s environmentálnymi témami, ale aj s postavením rozhlasu v rámci aktuálnej civilizačnej situácie. Poslucháči sa vo viacerých formátoch stretnú literatúrou i hudbou s tematickým presahom k prírode a jej ohrozeniu a nezostanú ochudobnení ani o rozhovory s inšpirujúcimi osobnosťami zo sféry umenia s pridanou hodnotou angažovanej výpovede k závažným témam.
8:20 | Ladenie: Hosť naladený na Devín
Hosťom moderátorky Hany Rodovej bude Marián Gladiš, z Filozofickej fakulty UPJŠ, ktorý sa venuje médiám a najmä rozhlasu. Diskutovať budú o rozhlase všeobecne, o významom košickom rozhlasovom tvorcovi Antonovi Prídavkovi, ktorého 80.výročie úmrtia si onedlho pripomenieme a možno spomenú aj decembrovú storočnicu košického rozhlasového vysielania.
Rozhovor si môžete vypočuť TU alebo na podcastových platformách.
13:00 | Poézia klimatickej krízy (2023)
Dominika Moravčíková, Michal Tallo a Mária Ferenčuhová sa stretli v štúdiu spolu s Veronikou Dianiškovou, aby otvorili tému programovej poézie, presnejšie takej, ktorú už v zahraničí literárna odborná verejnosť začleňuje pod jednotiaci tematický prúd - klimatická poézia, alebo poézia klimatickej krízy, ktorá reflektuje súčasnú tému klimatickej úzkosti. Prečo v našich končinách stále máme s týmto označením problém, a máme ho vôbec? To sa dozviete v programe s názvom Poézia klimatickej krízy.
14:10 | Ladenie: Hosť naladený na Devín
Výtvarník, prof. Rudolf Sikora sa téme klimatickej zmeny venoval ešte predtým, ako sa o nej začalo hovoriť vo verejnom priestore - od začiatkov svojej tvorby na prelome 60. a 70. rokov 20. storočia sa venuje otázkam ekológie (cyklus Topografie, 1969 – 1970; Z mesta von, 1970; Zem sa nesmie stať mŕtvou planétou, Rezy civilizácie, 1974; Výkričník, 1974; Habitat I.-III., 1975), neskôr problematiku ekológie spojil s kozmológiou (cyklus Noosféra, 1980 – 1981). V štúdiu Rádia Devín bude hovoriť s Marekom Luptákom aj o tom, ako ho klimatická kríza ovyplyvnila v živote a v tvorbe.
Rozhovor si môžete vypočuť TU alebo na podcastových platformách.
15:50 | Verše: Katarína Feníková - Bosé nohy na koberci z vesmírov
Básne sa vyznačujú silnou obraznosťou a sugestívnosťou. Autorka využíva množstvo metafor a symbolických výrazov, ktoré vytvárajú atmosféru nepokoja, zmeny a disharmónie. Klimatické zmeny sú napríklad v podtexte básne Predavač, v ktorej autorka opisuje zmenenú atmosféru, znečistené ovzdušie a narušenú prírodnú rovnováhu. Obrazy rozprašovačov snov, horkých oblakov a betónového horizontu evokujú obraz sveta, ktorý je preťažený ľudskou činnosťou. Báseň Novotvar sa zameriava na rozklad a deštrukciu prírody. Symbolický kvet, ktorý sa nerozvinie, je metaforou pre život, ktorý sa nedokáže adaptovať na zmenené podmienky. V básni Clony autorka opisuje pocit dezorientácie a straty v zmenenom svete. Obrazy vody, oblohy a prírody sú zdeformované a nejasné, čo môže symbolizovať narušenú ekologickú rovnováhu. Aj keď autorka nepoužíva explicitné termíny ako "klimatické zmeny", jej básne jasne naznačujú, že si je vedomá týchto problémov. Téma znečistenia, straty biodiverzity a narušenej prírodnej rovnováhy, ktoré sú úzko spojené s klimatickými zmenami, je v básňach prítomná na viacerých úrovniach.
20:30 | Veľké hudobné diela
Na stránke UNESCO sa píše: „V rýchlej dobe, ktorá sa vyznačuje závratnou rýchlosťou technologických inovácií a rýchlym zastarávaním jednej novej platformy za druhou, rozhlas začína svoje druhé storočie služby ako jedna z najspoľahlivejších a najpoužívanejších foriem médií na svete.“ V tento rozhlasový deň si prostredníctvom spoločnej témy všímame klimatické zmeny, budúcnosť našej planéty. Tieto myšlienky vie hudba svojou naliehavosťou tlmočiť aj bez slov. Relácia Veľké hudobné diela bude reflektovať následky klimatickej zmeny, tak ako ich vnímajú skladatelia. Okrem obrovského opusu Aguas de Amazonas Philipa Glassa, cez skladbu Next Atlantis Sebastiana Curriera, zbrové dielo Chrisa Hutchinsa či orchestrálnu kompozíciu Stevena Mackeyho Urban Ocean.